2021-01-12

A Complete Guide to Tainan Longci Light Festival (臺南龍崎光節–空山祭)

The Longci Light Festival (龍崎光節–空山祭) that held every winter in Tainan has been dubbed as “the most beautiful outdoor light festival nationwide”, attracting more than 20 thousand people within three days after the opening. This is a complete travel guide to the Longci Light Festival for all of you.

 

Longci Light Festival Event Info

When to visit

The festival is held during Dec 25th, 2020 to Feb 28th, 2021, 17:30-22:00 daily (Entering is allowed before 21:20).

Where to visit

Huxingshan Park (虎形山公園), Longci District, Tainan City.

Buy ticket

  • Free entry
  1. The citizens of Longci District, elders over 65 years old, or children under 6 years old. ID or passport is needed for entry.
  2. Disabled people and one accompanying person. ID or passport is needed for entry.
  3. The citizens of Guanmiao, Gueiren, and Rende are allowed free entry during weekdays.  ID or passport is needed for entry.

Stories Behinds the Longci Light Festival

The design concept of 2020-2021 Longci Light Festival is surrounding the local legends of Longci, Tainan: a cave called Wo-jin-chuang (窩鏡窗) in the center of the seven mountains in Longci, and a monstrous serpent that entangles around the mountains.

The Map

臺南龍崎光節空山祭地圖
臺南龍崎光節空山祭地圖

 

The Must-visits of Longci Light Festival

  1. 擺攤計畫
  2. 大地迴生
  3. 化蛇纖影
  4. 陽台城市文明
  5. 怹食蛇
  6. 流光樹林:團聚

Online game: Bamboo Saga of Longci

  • Tainan Bamboo Society (社團法人臺南市竹會) has a booth at Cijyu Market (崎聚市集) right in front of the entrance of the Light Festival, where hand-made bamboo crafts at a fair price can be bought, with an interactive chatbot game (play online here) and curation for you to know more about the history of the bamboo industry in Longci and nearby Guanmiao.

龍崎光節空山祭現場《空山勇者》遊戲策展

 

空山祭—隱藏景點 & 看展小撇步

文青隱藏景點

空山祭隱藏景點1

策展名稱:〈龍崎意象—古代傳說中的地空膠囊〉(崑大空間設計系)

在富有設計感的白色支架和昏黃的燈光下,看起來就像安靜的佇立在夜晚的文青小店,千萬別錯過這樣的美景!

空山祭隱藏景點2

策展名稱:「社團法人臺南市竹會-竹好玩」攤位+「BamBoo Tainan 空山勇者:穿越百年的臺南竹工藝傳奇

在崎頂老街旁的神祕亮點,走累了不妨進去裡面坐一下。百竹園內販售許多質感的小竹燈、還有小遊戲、展覽及DIY體驗。

空山祭隱藏景點3

策展名稱:〈柔軟的纏繞〉(莊志維)

是個在〈陽台城市文明〉的交岔路往上爬之後,一個更漂亮、更好拍的作品!

看展小撇步

  • 大家都愛空山祭入口發的超萌光蟲小竹燈,但最後要歸還 😢
沒關係,現場其實有得買!展場入口對面「崎聚市集」的「「社團法人臺南市竹會-竹好玩」」的攤位就有賣!
  • 入口的吊橋有人數限制,所以入場需排隊等待30-40分鐘 😲
不過無聊的時候,就用手機玩「空山勇者」遊戲,可以順便了解龍崎竹產業的故事喔(💡在這篇貼文底下留言「空山勇者」,就可以搶先玩遊戲!)
  • 有力氣的年輕人就是要衝衝衝!
在展品《陽台城市文明》之後有個交岔路,記得往上爬,會有更漂亮的《柔軟的纏繞》!
  • 機車 > 汽車,雖然冷但是方便很多!

汽車停車場過去展區很遠,還要搭接駁車(會等很久又很多人)

  • 〈世界末日的麻醉槍〉一個在廁所旁邊的影片

據說 3D 效果有點詭異,很容易把小孩子嚇哭~

 

Where to Eat

平常龍崎可以吃的東西不多,但在空山祭展期,除了有去年因為連續劇《我的婆婆怎麼那麼可愛》片中的「深緣烘焙」而爆紅的「深緣及水」,在現場有設餐廳外,崎頂老街也因為這次策展而有許多攤販市集,不用擔心沒東西吃喔!

崎頂老街

崎聚市集–深緣及水

 

What to Buy

空山大鳳禮—鳳梨燈罩

價值超過一千元的鳳梨燈罩是用精緻的竹編技法做成。近來,臺南龍崎、關廟最廣為人知的便是鳳梨田遍地,《關廟鳳梨罐頭》更是許多人細漢時陣的記持。不過在 1968 年鳳梨成為三冠王之前,臺南其實是長枝竹林的天下。

光蟲竹燈

造型可愛又具有質感的光蟲竹燈,在夜晚的空山裡就像一個個的螢火蟲。也許會喚起你在 1960 年代的記憶,臺南龍崎和關廟的人口有七成以上都從事竹篾生產,你小時候搞不好就看過爺爺奶奶在做竹燈呢!

*光蟲竹燈在百竹園的臺南竹會攤位可以買到喔!

 

竹筍燈

前往百竹園印入眼簾的便是玲廊滿目的竹工藝產品,其中用透光竹紙層層堆疊出的竹筍燈,仿真度高達100%!在臺南你有沒有吃過鳳梨與竹筍的創意料理呢?

 

How to get there

  • 空山祭怎麼去?停哪裡呢?

Public transportation

  • THSR

  1. 高鐵台南站2號出口4號月台 → #紅3 → 關廟轉運站 → #紅幹線延駛、#紅11小黃公車、#紅12小黃公車 → 龍崎
  2. 高鐵台南站2號出口5號月台 → #紅14、#綠16延駛 → 關廟轉運站 → 紅幹線延駛、紅11、紅12 → 龍崎
  • Train

  1. 臺南火車站(北站) → 紅幹線延駛 → 龍崎
  2. 臺南火車站(北站) → #紅1、#紅2、紅3 → 關廟轉運站 → 紅幹線延駛、紅11、紅12 → 龍崎
  3. 臺南火車站(南站) → 高雄客運8050路 → 龍崎
  • Bus

臺南轉運站 → 紅1、紅2、紅3 → 關廟轉運站 → 紅幹線延駛、紅11、紅12 → 龍崎

Parking

龍崎文衡殿有免費接駁車喔:

Pick-up point

接駁點(起站):龍崎文衡殿(東側公車站牌)→ 迄站:龍崎國小前

接駁時間(約15-20分鐘一班)

  • 平日: 17:00-22:00
  • 假日: 15:00-22:00
  • 龍崎文衡殿最後發車時間為21:00,龍崎國小最後上車時間為21:50

Keyword : 臺南市 / 關廟 / 龍崎 / 龍崎光節空山祭

mata-taiwan

Mata Taiwan

mata 一詞來自古南島語言的 *maCa「眼睛」之意 —— Mata Taiwan 期望從台灣南島文化出發,和世界一起數位策展在地人文智慧。